2 Ocak 2013 Çarşamba

Etkili Web Sitesi Tasarımı İpuçları


Satın alıcıların güvenlerini kazanmanız açısından Web sitenizin profesyonel ve güvenilir görünmesi gerekir. Kötü tasarımlı bir Web Sitesi size pahalıya mal olabilir. Günümüz dünyasında bu pek hoş görülebilir değildir.

Acaba nereden başlamanız gerekir?

1. Bir Alan Adı Seçin.
Alan adı, web sitenizin internet adresidir (örn. www.iwebclub.net). Tüm web sitelerinin Internette aktif olabilmeleri için alan adları olması gerekir.

Eğer işinizi tanıtmaya yönelik bir reklam bütçeniz varsa, işletmeniz ile aynı adı taşıyan veya insanlara ne sattığınız ile ilgili fikir verebilecek bir alan adını seçmeniz yararlı olacaktır. Alternatif olarak, eğer geniş bir bütçeye sahipseniz, bir ‘anahtar sözcük’ içeren bir alan adı seçmeniz daha da yarar sağlar, bu sayede insanlar özel bir şey aradıkları vakit sitenizin erişilme ihtimali yükselir.

Örneğin eğer siteniz sırt ağrılarını iyileştirmek üzerine ise, 'www.siragrilari.xxx' gibi bir alan adının arama seçeneklerinde çıkma ihtimali daha yüksektir.

Her durumda uzun vadeli iş hedeflerinize yönelik olan ve kısıtlayıcı olmayan bir isim kullanmanız gerekir. Örneğin E.g. 'ayakkabi123.com' adresi, özellikli ayakkabı satışı yapan bir işletme için zekice olabilir. Ancak bu işletme başka ürünleri de işin içine kattığı vakit, bu Web Sitesi adı kullanılmaz.

2. Ana Sayfanızı Tasarlayın

Ana Sayfa muhtemelen en önemli sayfadır. Ziyaretçilerinizin ilk göreceği sayfa olduğu için iyi bir izlenim verilmesi şarttır. Bu sayfada kim olduğunuz ve neden bir web sitenizin bulunduğu ile ilgili bilgiler vermeniz gerekir. Mesajınızın açık ve net olmasını, uzun paragraflar arasında kaybolmamasını sağlayın. Metninizi daha büyük puntolar veya kalın yazı karakterleri kullanarak üst başlıklar halinde not edebileceğiniz bölümlere ayırmayı deneyin. Bir bağlantı gibi gözükebileceğinden ötürü metnin altını çizmeyin.

Ana sayfanızdaki metnin en önemli yönlerinden biri, “Harekete Çağrı”dır.

“Harekete Çağrı”, ziyaretçilerinizin bir sonraki adımda yapmalarını istediğiniz şeyi anlatır. Onların sizi arayıp bir görüşme talebinde bulunmalarını mı, dükkanınızı ziyaret etmelerini mi, yoksa sadece sitenizdeki diğer sayfalara göz atmalarını mı istiyorsunuz? Bu komutun rengini değiştirerek veya yazı karakterini büyüterek belirgin hale getirin.

Ayrıca Ana Sayfanıza bir iki adet görüntü de ekleyebilirsiniz. Renkli bir görüntü ziyaretçilerinizi cezbedecek, böylece sitenin geri kalan kısımlarını dolaşma ihtimalleri yükselecektir.

İhtiyacınız olan, web sitenizin amaç ve hedeflerini açıkça aktaran basit bir Ana Sayfadır.

3. Hakkımızda Sayfanızı Tasarlayın.

Web sitenizin Hakkımızda bölümü, kendiniz ve işiniz hakkında biraz daha fazla bilgi verilmesi amacıyla kullanılmalıdır. Müşterileriniz için önemli olabilecek ilave detayları dikkate alın.

Ayrıca bulunduğunuz yeri gösteren bir Harita da ekleyebilirsiniz. Hakkımızda sayfanıza koyacağınız bir Harita, web sitenizin çok profesyonelce algılanmasını ve küçük ölçekli işinizin büyük olarak görülmesini sağlar.

Eğer fiziki bir yerleşimden faaliyet göstermiyorsanız, işiniz ile ilgili olarak müşterilerine ilginç gelebilecek diğer şeyler hakkında düşünün. Belki de paylaşabileceğiniz heyecan verici bir şirket geçmişiniz vardır, veya verdiğiniz hizmetler hakkında daha çok detay verebilirsiniz.

Ne yazmaya karar verirseniz verin, metinlerin her zaman kısa paragraflar olarak kalmasına dikkat edin.

4. İletişim Sayfanızı Tasarlayın.

Şu anda 3.sayfanızın da iyi bir tasarımını yapmak üzeresiniz. Tüm web sitelerinde olması gereken son unsur İletişim sayfasıdır.

Sizinle bu sayfa üzerinde doğrudan iletişim kurulabilmesi için gereken bilgileri yazınız. Telefon numaranızı veya e-posta adresinizi bu sayfa üzerinde belirgin hale getirin, mesela farklı yazı karakterleri kullanabilirsiniz.

Müşterilerinizin diğer içerikler ile kafalarının karışmaması için bu sayfanın basit kalmasına dikkat edin. Sitenizdeki her bir sayfanın değerli bir şey sunmasını sağlayın. ‘Sevimli, Ancak İşe Yaramaz’ bir Web Sitesi Tasarımı yapmayın. Şimdi biraz geriye gidelim ve bir web sitesinin ziyaretçilere yararlı veya ilginç bir şey sağlamak amacıyla kurulduğunu hatırlayalım. Eğer sizin web siteniz bu özelliği taşımıyorsa, siteyi sunuma açmadan önce bu sorunu çözmeniz gerekir.

Ziyaretçilerinize neler sunuyorsunuz? Sitenizi ziyarete zaman harcamalarına niçin değsin?  Nasıl görünmesi gerektiğinden önce bu noktaya odaklanın.

5.Reklam Oranını en fazla %25’te tutun

Şaşkınlık içinde bazı sitelerin neredeyse bomboş olduğunu ve sırf reklamlarla doldurulduğunu görüyorum. Şunu bilmekteyiz ki, televizyon sadece reklamlardan ibaret olsaydı, hiç kimse açma düğmesine basmaz, veya dergi ve gazetelerde hiç makale bulunmasa ve sırf reklam olsa, satışları olmazdı.  Aynı şekilde, bir web sitesinin de başarılı olması için reklamdan fazlasını vermesi gerekir. Eğer web sitenizde reklam yayınlıyorsanız, bunun sitedeki yazılara olan oranının %25’e %75’ten fazla olmamasını sağlayın. Ziyaretçileriniz sitenize SİZİN sunmanız gereken şeyleri görmeye geliyorlar.

Eğer siteniz ile ilgili iştirakleriniz veya ortaklarınız varsa, bunlara tabii ki sitenizde yer verin. Ancak mesela şunu yapmayın: Geçenlerde gördüğüm büyük bir kumaş perakendecisinin sitesinde, sitenin web tasarımcısı arkadaşının Aromaterapi Masaj uygulamasının linkini koymuştu. Bu profesyonelce bir hareket değildir.

6. Yanıp Sönen/Kayan Metinler veya Otomatik Başlayan Video/Sesler ile dikkatleri dağıtmayın.

Animasyon ve sesler dikkat dağıtıcıdırlar. Sayfanın etrafında uçuşan şeyler varken insanlar sitenizde yazılanlara nasıl konsantre olsunlar? Bu, gazete okumaya çalışırken birinin sürekli omzunuzu dürtmesi gibidir.

Kayan metinlerin ziyaretçilere vereceği bir şey yoktur. Bunun bir sitede olmasının nedeni, site sahibinin artistik gözükme çabasıdır. Siteyi kendiniz için değil, bunu fiilen kullanacak kişilere yönelik tasarlayın. Eğer sitenizde konuyla ilgili bir video veya ses kaydı mevcutsa, bunu baştan değil, ziyaretçilerin DİLEDİKLERİ zaman oynatacakları şekilde ayarlayın.

7. Görüntü Arka Planları Kullanmayın.

Tümüyle görüntülerden oluşan arka planlar “amatörce”dir. Böyle bir sitenin ayrıca sayfa yüklenme süresi de çok yavaştır. Bu profesyonel bir görüntü DEĞİLDİR ve ziyaretçileri kaçırır.

8. Organizasyon üzerinde Düşünün.

Sahip olduğunuz içerikleri ve bunların nasıl tertipleneceğini düşünün. Bu da en az sitenizin nasıl göründüğü kadar önem taşır, yani üzerinde zaman harcanması gerekir. Eğer her şey karman çorman bir haldeyse ziyaretçilerinize iyilik yapmıyorsunuz demektir, zira bu durumda bilgilenmek yerine sitenizde oradan oraya dolaşacaklardır.

9. Tıklamayı En Aza İndirgeyin!

Bu gerçekten önemlidir. Mümkün mertebe ziyaretçi ve bilgi arasındaki tıklamayı en azda tutun. Sürekli tıklama yapmak ziyaretçinin siteyi terk edip başka bir yere gitmesine neden olacaktır.

10. Sayfa boyunu 2 Ekran ile Sınırlayın.

Bu olayın biraz zorlaştığı noktadır. Bir yandan tıklamayı sınırlamak yönünde bir Web Sitesi Tasarımı yapmanız gerekirken, aynı zamanda tek bir sayfayı çok fazla doldurarak ters yönde çok uzağa gidilmesinden kaçınmanız gerekir. Normalde bir sayfayı 2 ekran ile sınırlamalısınız. Makaleler doğaları gereği bu kuralın dışındadırlar.

11. Her Sayfada bir Gezinti Menüsü bulundurun.

Sayfaya daima bir menü dahil edin. Bu, ziyaretçinin her seferinde ‘Ana Sayfa’dan başlamasını veya kendisini ilgilendiren başka bir sayfayı tıklamasını sağlar.
Gezinti bağlantılarını sadece sayfa altlarına koymayın, çünkü bu durumda kullanıcılar bunlara ulaşmak için sürekli kaydırma yapmak zorunda kalacaklardır (eğer sayfalarınız çok kısa değilse).

12. Web Sitesi Okunabilirliği.

Bir metin satırının 600 piksel genişlikten fazla olmaması gerekir. Bu NE ANLAMA gelmektedir? Şöyle ki: web sitenizdeki sayfaların ekranınızın %66’sından daha geniş olmaması gerekir. Gazete ve dergilerin sütunlar halinde basılmalarının nedeni satırları kısa tutmaktır, böylece bir satır okunduktan sonra sol tarafa göz atıldığında bir sonraki satırı bulmak kolaylaşır. Geniş görünüm ile ilgili sorun ise, içerik ekrana (veya pencereye) sığmak için genişledikçe, ekranları büyük ziyaretçiler tarafından bu içeriğin rahatça okunamayacak kadar geniş hale gelmesidir.

13. Metine Kontrast Renkler Kullanın. Açık renkli bir zemin üzerinde açık renkli bir metinin, veya koyu zeminde koyu yazıların okunması zordur. Ayrıca hiç tutmayan kombinasyonlar da mevcuttur. Örneğin daha dün açık kırmızı bir zemin üzerinde açık yeşil yazılar okumamda ısrarcı olan bir web sitesine denk geldim. Okumaya sadece şirket sahibi benden tavsiye ve yardım beklediği için devam ettim.

14. Tavsiye Danışın.

Eğer tüm bunların uygulanması zor gibi görünüyorsa, profesyonellerden her zaman yardım alabileceğinizi unutmayın. İyi bir tasarımcı yukarıdakilerin tümünü dikkate alacak, ayrıca sitenize yönelik Arama Motoru Optimizasyonunu (SEO) dikkate alıyorsa daha da fazlasını yapacaktır. Sitenizin işinize yaramasını isteyecektir. Yukarıda yer alanların tümünü ve daha da fazlasını 500 TL -2.000 TL karşılığında yapacak pek çok şirket mevcuttur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder